مهندسی مجدد و بهبود مستمر

مهندسی مجدد
مهندسی مجدد باز اندیشی بنیادین و طراحی نو و ریشه ای فرآیندها برای دستیابی به بهبود و پیشرفتی شگفت انگیز در معیارهایی نظیر سرعت، کیفیت، هزینه و رضایت مشتری و ارباب رجوع است. اولین قدم برای شروع مهندسی مجدد شناخت سیستم و حذف عناصر زائد آن است.

بهبود مستمر (کایزن)
معنی اصلی واژه کایزن ساده و گویاست : کایزن یعنی بهبود مستمر، بهبود مستمری که تمامی افراد یعنی مدیران کارکنان و کارگران را در بر می گیرد.
فلسفه کایزن براین اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی، و زندگی خانواد گی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد . فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبدیل شود و دانشگاه به کارخانه، کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از ایده های کارگر بهره مند گردد . پژوهشگر لباس کار بپوشد و به جای نشستن در برج عاج به صحنه تولید بیاید و فعالان صحنه های تولید به فکر و تدبیر در باب بهبود کار خویش بپردازند و به پژوهش روی آورند.
پیام استراتژی کایزن در این جمله خلاصه می شود که حتی یک روز را نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخشهای سازمان یا شرکت سپری نمود.

تفاوتها و شباهتها
روش مهندسی مجدد روش اصلاح فرایندها باتوجه به آخرین دستاوردهای فناوری است . یعنی اگر بخواهیم باتوجه به آخرین دستاوردهای فناوری مجدداً آغاز کنیم چگونه آغاز می کنیم . بنابراین، هیچ وجه مشترکی بین دیدگاه مهندسی مجدد و کایزن که توجهی به آخرین دستاوردهای فناوری ندارد، دیده نمی شود.
کایزن به بهبود وضعیت موجود می اندیشد و مهندسی مجدد به آنچه که باید باشد . برای طرح ریزی مجدد، اینکه افراد و شرکتها دیروز کارها را چگونه انجام می دادند اهمیتی ندارد . دیدگاه کایزن و مجموعه تحت چتر کایزن مثل JIT و TQM و نظام پیشنهادات و ... ازطریق مساعدت بخشهای مختلف سازمان اجرا می شود ولی مهندسی مجدد ازطریق نخبگان در صنعت و فناوری و کارکنان اجرایی اجرا می شود.
به عبارت دیگر، مهندسی مجدد به وسیله متخصصان اجرا و طرح ریزی می شود ولی در مجموعه چتر کایزن با مشارکت جمعی.
مهندسی مجدد بیشتر روی حذف لایه های اضافی سازمان تاکید دارد. مهندسی مجدد برای رسیدن به کیفیت محصول، فرایندها را اصلاح می کند و یا بهترین فرایند را جایگزین می سازد ولی در کایزن بهبود مستمر و تدریجی است و کیفیت محصول با بهبود مستمر و تدریجی ایجاد می شود و از روش مهندسی معکوس بهره برداری می گردد، و غرب با خلاقیت و نوآوری به دنبال آن است که کیفیت محصول تولیدشده را ارتقا بخشد.
شرط زمان برای مهندسی مجدد اصل و رکن است ولی درکایزن زمان برای تصاحب سهم بازار رکن نیست.
مهندسی مجدد انقلابی و سریع است ولی کایزن رفرم است و حرکت آرام است.
بنابراین، مشخص است که مهندسی مجدد و کایزن و مجموعه تحت چتر کایزن دو روش مستقل و متفاوت از هم هستند که قابل جمع شدن با هم نیستند و در راه رسیدن به هریک از آنها نمی توان به روش دیگرنظر داشت.
حال اگر وجوه مشترکی هم داشته باشند در اجرای طرح اهمیتی ندارد . اما سرعت رشد اختراع در ژاپن و شرق آسیا به قدری است که غرب نیز از تکیه بر نبوغ مخترعان دست برداشته و به چاره اندیشی پرداخته و به مهندسی مجدد رو آورده است.

منابع:
 - امید محمدی - کایزن (بهبود مستمر)، بیمه ایران
 - دکتر قاضی نوری و دکتر خوشدل - مهندسی مجدد راهی برای دگرگون سازی نظام اداری کشور

/ 3 نظر / 137 بازدید
شیرین

سلام. من دانشجوی مدیریت بازرگانی هستم و این ترم برای روش تحقیق موضوع مهندسی مجدد و بهبود مستمر رو برداشتم.متاسفانه هنوز هیچ کاری انجام ندادم.چون هم استرس دارم و هم نمیدونم از کجا باید شروع کنم.خیلی ممنون میشم اگه بهم کمک کنین.منتظر جوابتون هستم.[گل]

ملیحه باقری

سلام بسیارعالی بودودر ارایه درسیم کمکم کرد.سپااااااااااااااااااااااااااااس

فاطمه

سلام خوب بود ممنون[گل]